ZNA Middelheim zet Belgische kunst in de kijker
Tentoonstelling samen met Koning Boudewijnstichting
Vanaf vandaag (13 maart 2023) kunnen bezoekers, patiënten en medewerkers van ZNA Middelheim werken van Belgische kunstenaars ontdekken in het ziekenhuis. Op zeven verdiepingen hangt een kunstwerk in de centrale hal tussen de vleugels van het gebouw. Alle werken hebben een link met de nabijgelegen afdeling. De kunstwerken blijven twee en een half jaar in ZNA Middelheim.
Ziekenhuis Netwerk Antwerpen (ZNA) werkt hiervoor samen met het Pasfoundation Fonds van de Koning Boudewijnstichting. Dit fonds ontsluit collecties van Belgische kunstenaars op opvallende locaties. ZNA is het eerste ziekenhuis dat kunst van het fonds in de kijker zet.
Kunst helpt genezen
Met de integratie van zeven kunstwerken uit de collectie van de Pasfoundation wil ZNA patiënten, bezoekers en medewerkers even laten stilstaan en genieten van kunst.
Sylvie Van Dun, partner relations manager van Pasfoundation:
“De kunstwerken worden gepresenteerd op evenveel kruispunten in het hoofdgebouw. Zo komen de verschillende afdelingen van het ziekenhuis in contact met kunst, als een open uitnodiging om even stil te staan, te ontdekken en te genieten van de verbindende kracht van kunst. De werken zijn een doorsnede van de erfgoedcollectie die rondreist bij de partners van de Pasfoundation. Het gaat om een mix van moderne kunst, soms kleurrijk, soms strak en vaak ook met een knipoog. Een QR-code bij elk werk verwijst naar de biografie van de kunstenaar en een ruimere presentatie van zijn of haar werken ter nadere kennismaking.”
Als partner van Pasfoundation draagt ZNA de collectie mee uit, waardoor de kunstwerken bij een nieuw en breder publiek terechtkomen. Zo kan ZNA genieten van wisselende exposities en biedt het ziekenhuis een plaats voor kunst als helende en verbindende kracht.
Protest tegen de wegwerpmaatschappij
De tentoonstelling geeft bekende en minder bekende Belgische kunstenaars meer zichtbaarheid. Het gaat om werken van Camiel Van Breedam, Willy De Sauter, Ado Hamelryck, Piet Stockmans, Vincent Van Den Meersch, Hugo Duchateau en Jacques Charlier.
De Antwerpse kunstenaar Camiel Van Breedam brengt het werk ‘Zo vrij als een ‘Belgische vogel’ in de natuur’' op de vierde verdieping. Deze assemblage is een stil protest tegen de wegwerpmaatschappij. Het is tekenend voor zijn oeuvre dat bol staat van de maatschappelijke reflecties, met aandacht voor duurzaamheid.
Over Pasfoundation
Pasfoundation staat voluit voor ‘Private Art Support Foundation’ en verzamelt, bewaart en ontsluit carrière-overzichten van toonaangevende Belgische kunstenaars. De bewuste inzet voor het verwerven van ‘oeuvres’ van kunstenaars is interessant voor de kunstenaar die zo een overzicht samenhoudt, dat met Pasfoundation een breder bereik krijgt.
De opname van de kunstwerken in het erfgoedfonds van de Koning Boudewijnstichting garandeert bovendien de onvervreemdbaarheid van de collectie. De steunende partners bouwen zo mee aan een relevante en groeiende (in opbouw) moderne erfgoedcollectie, die voorop ten dienste staat van de partners, alsook ten dienste van musea (of culturele doeleinden) voor eventuele bruiklenen.
Meer informatie: www.pasfoundation.be
Overzicht van de werken en de kunstenaars
Wie goed kijkt, ziet in de tentoongestelde werken een subtiele verwijzing naar de ziekenhuisafdeling op die verdieping. Zo heeft het werk ‘Over relaties’ van Hugo Duchateau een plaats op de derde verdieping bij de kraamafdeling (materniteit).
De assemblage van Camiel Van Breedam die gebruikte en doorleefde materialen koestert, heeft een passende plaats op de vierde verdieping bij de geriatrie.
- 1e verdieping (polikliniek) - Jacques Charlier: The most wanted man, een verbindend werk met vooral een vleugje humor.
- 2e verdieping (cardiologie) – Ado Hamelryck: een meditatief werk over ritme en herhaling.
- 3e verdieping (kraamafdeling) – Hugo Duchateau: Over relaties. Zowel titel als beeld zijn erg aansluitend en wijzen op een vorm van fragiliteit.
- 4e verdieping (geriatrie) – Camiel Van Breedam: een werk over ‘industriële archeologie’, assemblage, koesteren van geleefde en doorleefde materialen, en een uitnodiging om te (her)ontdekken met een link met de ‘Belevingstafel’ van ZNA.
- 5e verdieping (hart & longen) - Vincent Van Den Meersch: een abstract werk met veel kleur. Het ademt veel leven en een patroon uit
- 6e verdieping (geriatrie) – Piet Stockmans: 25 jaar werken met porselein. Sluit ook aan bij de Belevingstafel, en nodigt uit om te kijken, te ontdekken en verhalen te vertellen.
- 7e verdieping (chirurgie) – Willy De Sauter: een werk dat erg abstract is met ‘snijlijnen’, een patroon en precisie.
Sylvie Van Dun
Tom Van de Vreken