Restaurant wordt deel van zorg voor psychiatrische patiënten
Eten is meer dan alleen maar honger stillen
Het vernieuwde restaurant van ZNA PZ Stuivenberg (Psychiatrisch Ziekenhuis) heeft voortaan een centrale rol in de zorg voor de psychiatrische patiënten. Het idee erachter is dat eten meer is dan alleen maar de honger stillen.
Door een huiselijke omgeving van het restaurant te maken en de patiënten te behandelen als gasten, wil het ziekenhuis hen meer beleving bieden en beter voorbereiden op hun terugkeer naar de samenleving.
“Patiënten vragen om beleving”
Het restaurant is geen klassieke refter, maar een huiselijke omgeving waarin de patiënten bediend worden. Patiënten en zorgverleners kunnen er samen eten, en ook familieleden van patiënten zijn welkom. Zo kunnen de patiënten meer de regie in handen nemen, en zijn ze eerder te gast.
Met deze nieuwe aanpak wil ZNA de patiënten voorbereiden op hun terugkeer naar de samenleving, en hun functioneren daarin.
Hugo Pietermans, algemeen coördinator ZNA PZ Stuivenberg:
“Eten is meer dan alleen maar de honger stillen: het moet een beleving zijn. Op basis van de reacties van onze patiënten uit de volwassenen-psychiatrie hebben we gemerkt dat dit in het verleden niet altijd het geval was. Daarom hebben we een manier gezocht om de beschikbare middelen beter te laten aansluiten bij de wensen en behoeften van onze patiënten. Met de open keuken, de inrichting van het restaurant en de bediening maken we de omslag van een ziekenhuiskeuken naar een keuken waar de beleving centraler staat. Zo halen we de patiënten even uit de ziekenhuissfeer. Dat vinden we belangrijk, want we beseffen dat patiënten soms lang kunnen blijven.”
Ideeën patiënten verwerkt in nieuwe aanpak
De centrale plaats voor het restaurant is een stijlbreuk met het verleden. Aan de basis van de nieuwe aanpak ligt de feedback van de patiënten.
- Het eerste grote verschil met vroeger is het buffet met food corners. Afhankelijk van hoeveel honger ze hebben, kiezen de patiënten daar wat ze willen. Het aanbod is sterk uitgebreid tegenover vroeger. Er is keuze uit soep, bouillon, een dagmenu, een visgerecht, een gerecht uit de wereldkeuken, een plantaardig gerecht, pasta en een dessert. De patiënten worden ook bediend aan het buffet.
- Een tweede nieuwigheid is dat patiënten samen met zorgverleners kunnen tafelen in een gezellige ruimte. Vroeger aten de patiënten en zorgverleners apart op de afdeling. Daardoor was de maaltijd een eerder functionele activiteit.
- Door de open keuken zijn de patiënten ook meer betrokken. Ze kunnen zien hoe de koks het eten bereiden en – in tegenstelling tot vroeger – rechtstreeks bij hen reageren. Zo kunnen ze kort op de bal spelen.
Wereldkeuken
Omdat het ziekenhuis een multiculturele omgeving is, staan er gerechten uit alle werelddelen op het menu. Deze zomer gaat het bijvoorbeeld om gerechten uit India (tandoori lamsstoverij), Libanon (Libanese kip shoarma), Argentinië (Argentijnse vleespastei van lamsvlees), Thailand (Thaise Noedels 'Pad Thai’) en Mexico (traaggegaard varkensvlees Tex Mex).
Tekeningen van oudpatiënt
Het restaurant is versierd met tien werken van voormalig patiënt Ken Van Peteghem. Met kleurrijke tekeningen van de tuin van het ziekenhuis vertelt hij over zijn verblijf in PZ Stuivenberg tijdens een psychotische episode in zijn leven.
"Meer energie in het hoofd" (reacties van patiënten)
M.S.: "Ik vind de inrichting warm en gezellig. Het eten is lekkerder. De bediening is prima. We hebben meer keuze en dat geeft mij meer energie in mijn hoofd. Het dessert is ook superlekker. Ik ben heel tevreden."
S.V.R.: "Het is zeer leuk dat verpleging en patiënten samen eten. De keuken is reuze, de kwaliteit van het eten is verdrievoudigd. Toekomstperspectievelijk gaat deze keuken zeker nog 30 jaar mee. Het is fantastisch en een meerwaarde voor ZNA."
S.G.: "Ik vind het een hele verbetering. Het is een grote luxe. Het is modern en het eten is er ook op verbeterd. De inrichting wordt als comfortabel ervaren. De bediening is uitgebreider dan voorheen er zijn meer mensen beschikbaar. Ik heb niets dan goede commentaar."
T.G.: "Het halfuurtje is te kort. Het is goed. Het eten is beter dan ervoor het lijkt wel een 4 sterren hotel."
D.B.: "Ik vind het heel tof en veel beter, het eten is veel lekkerder. Je hebt keuze dat vind ik super. Het personeel is heel vriendelijk. Ik vind de inrichting heel mooi."
P.C.: "Deze keuken is heel mooi ingericht. Het eten is erop verbeterd, veel keuze. Ik vind de stoelen, de bankjes en de verlichting heel knap. De bediening is heel goed, het gaat goed vooruit."
S.VDA.: "Ik ben in de wolken. Ik ben echt heel, heel blij dat het eten nog verbeterd is. Het is iets om naar uit te kijken. How! Straks naar Stuivenberg en lekker eten. De inrichting doet mij denken aan de Lunch garden, het enige wat wij niet moeten doen is cash betalen. Het personeel is kei-vriendelijk. 10 op 10."
Tom Van de Vreken