Medewerkers ZNA en GZA Ziekenhuizen kopen voor 1,5 miljoen euro elektrische fietsen
Groepsaankoop neemt financiële drempel weg
655 medewerkers van ZNA en GZA Ziekenhuizen hebben via een groepsaankoop een elektrische fiets gekocht. Met het initiatief stimuleren beide ziekenhuizen hun personeelsleden om met de elektrische fiets naar het werk te gaan. In totaal werd voor anderhalf miljoen euro aan elektrische fietsen gekocht. De groepskorting hielp veel medewerkers over de financiële drempel.
Zes op de tien medewerkers wonen op minder dan 15 kilometer van hun werkplek. Met een elektrische fiets is die afstand goed te doen.
450 euro korting op populairste model
Hoe stedelijker de omgeving, hoe duurzamer het vervoermiddel dat de medewerkers van ZNA en GZA Ziekenhuizen kiezen. Bijna de helft (46%) woont op minder dan 7,5 kilometer van de werkplek, wat prima te doen is met de fiets. 15 procent woont op 7,5 tot 15 kilometer. Voor deze afstand is de elektrische fiets een goed alternatief.
Mobiliteitsmanager Felix Vanvuchelen:
“Als werkgever van tienduizend mensen willen we ons steentje bijdragen aan een duurzame mobiliteit. De helft van onze medewerkers kiest nu al voor de fiets of het openbaar vervoer. Om nog meer mensen te overtuigen, organiseerden we een groepsaankoop voor elektrische fietsen. Onze collega’s konden kiezen uit 14 modellen die op het werk getest en bezichtigd konden worden. Met meer dan 650 verkochte fietsen overtreft het resultaat ruimschoots onze verwachtingen.”
“We merken dat veel mensen wel met de fiets willen komen, maar dat de aankoop van een elektrische fiets ook een serieuze financiële drempel is. Met onze groepsaankoop hebben we die drempel flink kunnen verlagen. Op het populairste model was er een korting van 450 euro. Het bijhorende serviceplan is een goede aanvulling. Door de stedelijke ligging van onze ziekenhuizen blijven we het gebruik van de fiets stimuleren. Deze groepsaankoop is dus zeker en vast geen geïsoleerde actie.”
De groepsaankoop was een samenwerking met Stella Bikes, een gespecialiseerd bedrijf uit Beerse.
Mannen kiezen steeds vaker vrouwenfiets
Opvallend detail: de hoge instap (het ‘mannenfietskader’) blijkt almaar minder populair te zijn. Slechts 8 procent van de kopers koos een fietskader voor mannen, 92 procent koos voor een uniseks-kader of vrouwenmodel (19 procent van de verkochte fietsen was een uniseks-model, 73 procent een vrouwenkader).
Miguel Jadoul van Stella Bikes:
“Dat komt doordat mannen steeds vaker kiezen voor een uniseks model of een model voor vrouwen. Mannen verkiezen het comfort van een lagere instap. Omdat deze fietsen robuuster worden uitgerust, is er almaar minder onderscheid tussen mannen- en vrouwenmodellen.”
Tom Van de Vreken